Teamleaders die wekelijks één-op-één inchecken met hun medewerkers zien gemiddeld een toename van 13% in betrokkenheid.

Teamleaders die slechts 1x per maand of minder frequent inchecken, zien een daling van 5%… ben je even flabergasted? Effect geslaagd. Eigenlijk zeggen jouw medewerkers: “hé gast, verdoe mijn tijd eens niet.” Het gesprek blijft te algemeen. Think about it, je vindt zeker voorbeelden waar je de irritatie voelt opkomen.

°

Wat is een check-in?

  • Een regelmatig (wekelijks) één-op-één gesprek over het aankomende werk op korte termijn tussen een lid en een teamleader
  • Duurtijd ongeveer 15 minuten
  • 2 cruciale vragen: wat zijn deze week je priors en hoe kan ik je helpen?
  • Je overloopt geen lijst met te verrichten taken maar wél de actuele priors, mogelijk obstakels, oplossingen,… terwijl het werk loopt
  • Het geeft jou als teamleader de kans om te ondersteunen, tips te geven of zelfs een kort coachingmoment te hebben als de techniek jou in de vingers zit

°

Waar ligt het verschil eigenlijk tussen wekelijks & maandelijks, hoor ik jou denken? Wel, in “de negen leugens van de werkvloer” kon er geen mooiere metafoor gebruikt worden. Aan ware aanrader trouwens, dat boek!

°

“Een jaar is geen marathon dat lang van tevoren kan voorbereid worden, maar juist een reeks van 52 sprintjes, elk op basis van inzicht in de steeds veranderende staat van de wereld. Een teamleader begrijpt dat hij ervoor moet zorgen dat sprint nr 37 net zo geconcentreerd en energiek is als sprint nr 1.” Jaardoelstellingen zijn met andere woorden in onze fast moving business na de 3de week al achterhaald.

°

Het leuke? Frequentie gaat boven kwaliteit. Je kan 52 keer oefenen op een jaar. Doén is het nieuwe leren mensen! Ook hier een fantastische metafoor uit het boek dat ik jullie niet wil onthouden: “vergelijk het met tandenpoetsen: 2x jaar extreem goed poetsen is gewoonweg absurd, dat moet je dagelijks doen”

°

Met een individu in een team inchecken op weekbasis – luisteren, de koers bijstellen, aanpassen, coachen, op dingen wijzen, adviseren, aandacht besteden – is niet iets wat je doet in aanvulling op het werk van het leidinggeven. Dit IS leidinggeven. Als dat je niet aanspreekt, “te veel” is, prima maar wees dan in vredesnaam geen leider.

°

Hoeveel teamleden kan een leidinggevende zo onder zijn vleugels nemen voor wekelijkse check-ins? Ook daar is geen theoretisch verantwoord antwoord: het is het afgeleide van het aantal mensen aan wie een teamleader aandacht kan geven. Do the math.

°

Go go go! En remember: de vakexpertise heb je al, nu nog de people finesse. Andere koek, correct me if I’m wrong. De enige manier om competent te worden in iets, is doén. Laat tegelijkertijd jouw team en jezelf op een slimme manier challengen door een professional voor maximale & efficiënte impact. Just like in sports! 

Category
Tags
No Tag

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *