Stress bespreken in een team

Ik ben overwegend een “beheerser”, that’s for sure. Dat maakt me G I G A N T I S C H gevoelig voor bore-out. Als ik geen uitdaging (meer) voel, dan krijg ik spanning. Terwijl anderen overbelasten op té veel werk, zet het mij juist aan extra te knallen. Gek hé…en toch niet zo gek.


Als ik mezelf wil beschermen tegen “mentale overbelasting” dan doe ik mezelf of opdrachtgevers me het grootste plezier om me te voeden met véél werk en complex werk.


Die motor draaiende houden! Ik voel me anders ook letterlijk stilvallen, op van de zenuwen. Ik krijg geen pot meer op tafel, geen machine meer gewassen en ik sleep me door de werkdag. Terwijl ik de rest zie hollen en springen. Kom maar hier met dat schuldgevoel. Grote alarmbel dan hier 🔔🔔🔔!


En jij? Wat is jouw natuurlijke stijl? Wat helpt jou om ‘sane’ te blijven?



Stress bespreken in het team

De 4 basis gedragsstijlen helpen om te begrijpen hoe de verschillende teamleden met hun unieke gedragsstijlen omgaan met spanning. De eenvoudige methodiek helpt je om makkelijk met elkaar in gesprek te gaan over een lastig onderwerp als stress en werkdruk:

  • Wat veroorzaakt stress?
  • Welke signalen krijg je?
  • Wat kun je het beste doen?

De 4 basis gedragsstijlen

Het is nooit eenduidend welke gedragsstijl je herkent bij jezelf, of bij een medewerker. Het geeft een richting. Vaak herken je jezelf in één of twee gedragsstijlen. Als je een stijl herkent, kun je daarop aanspreken.


De Steungevende stijl

  • Je bekijkt je werk en leven vanuit een kwaliteitsbril.
  • Bij voorkeur wil je hoge kwaliteit leveren en je wilt kunnen helpen.
  • Je houdt ervan om samen een teamdoel te bereiken. Je werkt graag vanuit consensus en hebt oog voor het ontwikkelaspect in teams.
  • Graag word je gezien als een toegankelijke collega met verstand van zaken.

De Beheersende stijl

  • Je bekijkt je werk en leven vanuit een actiebril.
  • Bij voorkeur wil je actief ingrijpen en zo je eigen competenties laten zien door concrete resultaten te bereiken.
  • Je houdt van deadlines en een competitieve werksfeer. Je kunt goed knopen doorhakken en bereikt graag méér resultaat dan van tevoren is afgesproken.
  • Graag word je gezien als een actieve en competente collega die dingen voor elkaar krijgt.

De Behoudende stijl

  • Je bekijkt je werk en leven vanuit een analysebril.
  • Bij voorkeur wil je een situatie methodisch benaderen en via objectieve waarneming de juiste probleemanalyse stellen.
  • Je houdt van planmatig werken. Bovendien vermijd je het liefst risico’s en behoud je graag bestaande elementen bij verandering.
  • Graag word je gezien als een objectief en rationeel persoon die zaken methodisch en grondig aanpakt.

De Meegevende stijl

  • Je bekijkt je werk en leven vanuit een harmoniebril.
  • Bij voorkeur wil je werken in een harmonische sfeer en ben je op zoek naar verbinding met andere collega’s en teams.
  • Je houdt van harmonieuze verhoudingen. Bovendien wil je graag met plezier ergens aan werken en sta je van nature positief tegen nieuwe ontwikkelingen.
  • Graag word je gezien als een persoon die men er graag in een (project)team bij wil hebben en die zorgt voor verbinding.

Stressfactoren herkennen 

Samenwerken met verschillende types of zelfs met types die op elkaar lijken kan leuk zijn maar kan ook druk opleveren. Elkaar niet begrijpen ligt vaak aan de basis van conflicten. Als je meer leert te kijken en te luisteren naar elkaars behoeften en elkaars spanningsmomenten, ontstaat er makkelijker een brug om op een andere manier samen te werken. Een team dat leert om te luisteren naar ieders persoonlijke stressfacturen gaat al snel beter presteren.



Een ‘steungever‘ is iemand die hulpvaardig is en kwaliteit wil leveren. Steungevers zullen geneigd zijn om spanning te krijgen bij situaties waarbij ze geen steun krijgen of waarbij het team slecht kan samenwerken door bijvoorbeeld onduidelijke  doelen of simpelweg slecht luisteren naar elkaar.



Wanneer je een ‘beheerser‘ bent, ben je iemand die actief is en wil laten zien wat je kunt. Je zult eerder spanning krijgen bij het uitblijven van uitdagingen of wanneer je ervaart dat je teamleden je als niet capabel zien.



Ben je een ‘behouder‘, iemand die rationeel is en duidelijkheid wil, dan zal je geneigd zijn spanning te krijgen bij verandering en emotionele discussies in je team.


Als je een ‘meegever‘ bent, ben je iemand die verbondenheid wil ervaren en vooral ook gevoelig is voor sfeer en flexibiliteit. Je zal dan geneigd zijn om spanning te krijgen bij situaties waar je het gevoel hebt kritiek te krijgen of als je ervaart dat het team draait op routine.


Wanneer maak je stress bespreekbaar?

Je kunt stress bespreekbaar maken wanneer je stresssignalen herkent.
Dit bespreekbaar maken is niet eenvoudig. Veel mensen vinden het lastig om aangesproken te worden op stress. Het voelt als falen. Toch doe je een ander een plezier om hem/ haar aan te spreken op stress. Zeker wanneer stress dreigt over te gaan in een burn-out, met alle gevolgen van dien.Spanning is iets heel persoonlijks, voor iedereen verschillend en vooral verschillend per situatie. Stress heeft bij iedereen andere oorzaken en gevolgen.
Stress bespreekbaar maken moet je niet doen wanneer:

  • Een collega net iets heel ergs heeft meegemaakt
  • Wanneer alle collega’s toekijken
  • Wanneer er net een paar deadlines gehaald moeten worden
  • Iemand een slechte dag heeft

Je raadt het al: stress bespreekbaar maken doe je op het meest geschikte moment. Het kan zijn dat het moment nooit komt. Zoek dan naar ruimte om in een veilige setting iemand te wijzen op de gevolgen van stress en de symptomen die iemand heeft. Uiteindelijk zal de collega er blij mee zijn.


Dus:

  • Goed voorbereiden
  • Veilige omgeving
  • Onder vier ogen
  • Wees concreet
  • Hou het kort
  • Geef ruimte voor reactie



Iedereen krijgt weer andere signalen wanneer de spanning hoog oploopt. Stress uit zich op diverse manieren in je lijf. Je merkt stress lichamelijkemotioneelmentaal en ook in je gedrag zal zichtbaar kunnen zijn dat je stress ervaart.


Lichamelijke klachten

  • Verhoogde bloeddruk
    • Snellere hartslag
    • Snellere ademhaling
    • Maagklachten
    • Oververmoeidheid
    • Hoofdpijn
    • Rugpijn
    • Slecht slapen

Emotionele klachten

  • Prikkelbaar zijn
    • Emotioneel, snel huilen, boos worden
    • Rusteloos
    • Gespannen
    • Angstig
    • Onverschillig
    • Het gevoel hebben waardeloos te zijn

Mentale klachten

  • Slechter kunnen onthouden, leren
    • Geheugen problemen
    • Moeilijk kunnen concentreren
    • Moeite met plannen
    • Niet goed kunnen multitasken
    • Slecht prioriteiten stellen
    • Geen besluiten kunnen nemen
    • Minder efficiënt werken (het duurt allemaal wat langer)

Gedragsveranderingen

  • Contacten vermijden, je team niet meer opzoeken
    • Minder creatief worden in het verzinnen van oplossingen
    • (meer) Overwerken
    • Niet kunnen ontspannen
    • Meer klagen
    • Cynische opmerkingen maken
    • Meer ziek melden
    • Mentaal verzuim: je bent er wel, maar niet met je gedachten.

Iedere gedragstijl heeft min of meer specifieke stresssignalen.


Een ‘steungever‘ is introvert en relatiegericht en zal eerder gaan piekeren en last van hoofdpijn krijgen dan iemand die actiegericht is (de Beheersende stijl).



De ‘beheerser‘ zal door zijn actiegerichtheid niet meer stil kunnen zitten, kan niet meer relaxen en heeft eerder last van spierspanningen.



Ben je ‘behoudend‘, dan heb je de neiging steeds meer te vertragen, niets te doen, minder te bewegen waardoor buikkrampen door slechtere spijsvertering de kop op kunnen steken.



De ‘meegever‘ is heel gevoelig en ervaart bij spanning meer pijn en vermoeidheid.



Wat kun je het beste doen bij werkstress?

Een algemene stelregel bij spanningen is weten wat je spanning veroorzaakt en daar dan ook iets aan doen. Kom in beweging, zelf, en ook samen met je team. Kijken we weer meer specifiek naar de vier verschillende stijlen dan zijn als eerste acties mogelijk:

  • Steungevend:               geef je grenzen duidelijk(er) aan
  • Beheersend:                 stop, denk en doe dan pas
  • Behoudend:                 stap voor stap vooruit gaan
  • Meegevend:                 stel een doel voor ogen en bespreek het in je team




Hoe kun je een collega helpen die stress heeft? 


Je teamgenoot is steungevend

  • Leg persoonlijk contact
  • Wen geduldig

Het teamgenoot is beheersend

  • Praat over resultaten op korte termijn
  • Wees concreet, kort en bondig

Je teamgenoot is behoudend

  • Geef voldoende tijd
  • Besteed aandacht aan feiten en details

Het teamgenoot is meegevend

  • Wees open en vriendelijk
  • Vraag naar haar/zijn mening

Stress uit het team halen

De 4 gedragsstijlen helpen jou om je eigen natuur te ontdekken, weten waar je voor staat, zijn wie je bent, en de dingen doen die er toe doen. Wil je met je team eens anders in overleg gaan, meer uit de spanning en in ontspanning met elkaar doelen bepalen en afspraken maken?


    • Communicatie: Maak werkstress bespreekbaar. Gun mensen hun verhaal en neem de tijd. Laat collega’s onderling ook hun verhaal doen
    • Duidelijke kaders: zorg ervoor dat er duidelijke kaders zijn (zoals een functie omschrijving) Medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn

    • Veiligheid: zorg ervoor dat er veiligheid is om een verhaal te doen. Dit betekent dat er geen consequenties zitten aan het moment dat een medewerker even niet meer kan.

    • Leiderschap: Een burn-out kost G I G A N T I S C H veel geld. Weegt de bedrijfsstrategie op tegen het verlies (menselijk/ financieel) dat geleden wordt met het aantal burn-out gevallen? Een andere vorm van aansturing kan lonend zijn

    • Vitaliteit: Collega’s / medewerkers die goed eten, slapen en bewegen zijn vitaler, vallen minder snel uit en werken effectiever. Zorgen voor vitaliteitsondersteundende maatregelen werken lonend

    • Stoppen met onnodige dingen. Het is goed om regelmatig vraagtekens te zetten bij taken die nutteloos zijn. Moet je ze wel doen?

          Credits: Meulenberg




🚨🚨🚨Wil je graag eens aan de slag met bovenstaande? CoachingLab faciliteert graag actiegericht de dialoog! Boek een externe teamdag in een groen kader via sofie@coachinglab.be of 0476 51 27 13.🚨🚨🚨



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *